Πώς επηρέασε η γέφυρα Ρίου-Αντιρίου το περιβάλλον


Τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της γέφυρας Ρίου-Αντιρίου ανάλυσε μέσα από επιστημονική μελέτη το ΤΕΙ Πατρών.



Η έρευνα κάλυψε τις συνέπειες που προκαλεί η γέφυρα στα χερσαία φυσικά οικοσυστήματα, στο κλίμα της περιοχής ενώ έλεγξε τα ρυπαντικά φορτία στην ατμόσφαιρα, τις πηγές απορριμμάτων στην περιοχή ανάπτυξης του έργου, και προχώρησαν στην εκτίμηση της κίνησης των νερών και των επιφανειακών ιζημάτων του πυθμένα, των ρυπαντικών φορτίων και των δεικτών περιβαλλοντικής επιβάρυνσης των ιζημάτων του πυθμένα. Η ανάλυση περιλάμβανε και τις επιπτώσεις στο κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον της ευρύτερης περιοχής ανάπτυξης, στην κίνηση των ρευμάτων αέρα και στην ενσωμάτωση φωτοβολταϊκών (PV) διατάξεων κατά μήκος της Γέφυρας με καινοτομικό σχεδιασμό και διάταξη.

Την μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ζήτησε η ίδια η εταιρεία Γέφυρα Α.Ε. από το ΤΕΙ Πατρών και την ανάλυση της μελέτης που εκπονήθηκε επεξεργάσθηκαν ο Επιστημονικός Συνεργάτης Δρ. Διονύσιος Παναγιωτάρας και ο Καθ. Σωκράτης Καπλάνης, Πρόεδρος του ΤΕΙ Πάτρας.

Από την ανάλυση των περιβαλλοντικών παραγόντων, την επεξεργασία των δεδομένων και της περαιτέρω διερεύνησης προέκυψε ότι:

  • Η λειτουργία της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου δεν έχει προκαλέσει μεταβολή στην χλωρίδα στον ορεινό όγκο και στις πεδινές εκτάσεις της περιοχής ανάπτυξης του έργου.
  • Η λειτουργία του έργου της γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου δεν έχει μεταβάλλει το φάσμα της θερμοκρασίας περιβάλλοντος στην περιοχή ανάπτυξης του έργου. Οι όποιες μεταβολές ακολουθούν τη γενική βραδεία τάση αύξησης της θερμοκρασίας περιβάλλοντος που είναι και παγκόσμιο φαινόμενο.
  • Η μέση μηνιαία ταχύτητα ανέμων κυμαίνεται από 6,97 έως 3,57 m/s με τους μήνες Ιανουάριο και Φεβρουάριο να εμφανίζουν τις υψηλότερες τιμές. Ωστόσο η μετακίνηση του φάσματος της ταχύτητας προς μικρότερες τιμές είναι φαινόμενο διαχρονικό και δεν οφείλεται στη Γέφυρα.
  • Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης δείχνουν πως μεταξύ της πλήρους λειτουργίας των F/Bs το έτος 2003 και της πλήρους λειτουργίας της γέφυρας το έτος 2007 υπάρχει, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, μία σημαντική μείωση όσον αφορά την ποσότητα των εκπεμπόμενων ρύπων.
  • Μειώθηκε η ποσότητα των απορριμμάτων που αποδίδεται στον μικρότερο αριθμό επιβατών που διακινούνται από τα F/Bs στην πορθμειακή γραμμή Ρίου - Αντιρρίου λόγω της λειτουργίας της γέφυρας.
  • Έχει μεταβληθεί, σε ορισμένο βαθμό λόγω Γέφυρας, η διεύθυνση των θαλάσσιων ρευμάτων της περιοχής με αποτέλεσμα την αναδιάταξη του επιφανειακού στρώματος των ιζημάτων του πυθμένα κυρίως στις βάσεις στήριξης του έργου.
  • Ο ακριβής προσδιορισμός της διεύθυνσης των θαλάσσιων ρευμάτων καθώς και η κατανομή των επιφανειακών ιζημάτων του πυθμένα, απαιτεί την εγκατάσταση στην θαλάσσια περιοχή ρευματογράφων, καθώς και άλλο πρόσθετο ερευνητικό εξοπλισμό.
  • Λόγω της αλλαγής στην διεύθυνση των θαλάσσιων ρευμάτων και της αλλαγής στην κατανομή των επιφανειακών ιζημάτων του πυθμένα στην περιοχή ανάπτυξης του έργου, θα πρέπει επιπρόσθετα να μελετηθεί η επίδραση στους ιχθυοπληθυσμούς καθώς και στην βενθική πανίδα της περιοχής.
  • Οι πυλώνες στήριξης της Γέφυρας, έχουν τοπικά δημιουργήσει ένα νέο περιβάλλον στην θαλάσσια περιοχή ανάπτυξης του έργου, που συμβάλλει στην ανάπτυξη ενός νέου θαλάσσιου οικοσυστήματος. Ωστόσο, σε μικρή χρονική κλίμακα η διαταραχή ισορροπίας λόγω της πέδησης των Πυλώνων πιθανολογείται ότι προκάλεσε μετανάστευση αλιευτικού πληθυσμού.
  • Η λειτουργία της γέφυρας δεν προκύπτει να επηρεάζει τον ρυθμό εισροής γεω-υλικών στην θαλάσσια περιοχή ανάπτυξης του έργου και δεν υπάρχει καμία επίδραση στις πηγές εισόδου τέτοιων υλικών στην υπό μελέτη περιοχή. Τα ιζήματα αποτελούνται σχεδόν αποκλειστικά από πηλό και άργιλο (< 63 μιη). Το ποσοστό της άμμου κυμαίνεται μεταξύ 0.41 - 0.66 %. Επικρατέστερο κοκκομετρικό μέγεθος είναι η άργιλος (<2 63.7-55-4="" li="">
  • Ο δείκτης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης Igeo είναι αρνητικός, επομένως η περιοχή είναι μη επιβαρυμένη από τα υπό εξέταση μέταλλα (Ag, As, Ba, Cd, Co, Cr, Cu, Mn, Mo, Ni, Pb, U, V, Zn).
  • Η ευεργετική επίδραση του έργου Ζεύξη ΡΑ μπορεί να τονισθεί ακόμη περισσότερο με την ενσωμάτωση Φ/Β διατάξεων κατά μήκος της Γέφυρας για παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας προς κάλυψη των φορτίων φωτισμού της και λειτουργίας των μονάδων της.

Οι επιδράσεις της γέφυρας από πλευράς κίνησης της κτηματαγοράς στις γύρω περιοχές, είναι ήδη εμφανείς, όμως, σύμφωνα με τους μελετητές, θα οριστικοποιηθούν σε βάθος χρόνου, όταν δηλαδή θα ολοκληρωθούν και άλλα αναπτυξιακά έργα και θα λειτουργήσει στο σύνολο του ο Δυτικός Άξονας ως ένα ενιαίο συγκοινωνιακό δίκτυο εθνικής εμβέλειας.

Ο πρόεδρος του ΤΕΙ Πατρών κ. Σωκράτης Καπλάνης, δήλωσε ιδιαίτερα ικανοποιημένος από το επίπεδο συνεργασίας με την Γέφυρα Α.Ε. που αποτυπώνεται μέσα από αυτή την μελέτη και οποία έφερε τα πρώτα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τον κ. Καπλάνη, το επόμενο στάδιο της συνεργασίας θα πρέπει να επικεντρωθεί σε προτάσεις όπως, η ενσωμάτωση ενός συστήματος φωτοβολταϊκών διατάξεων πάνω στη γέφυρα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας προς κάλυψη των φορτίων φωτισμού της και λειτουργίας των μονάδων της ή ακόμα και για την ενεργειακή κάλυψη αναγκών της περιοχής.




Πηγη tvxs.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου